Friday 13 April 2012

"allt låg samlat i ett timglas där sanden och all tid rann ut" (Bruno K. Öijer)

ALLT LÅG SAMLAT

jag vaknade
med en känsla av att vålnader
lagt ner sin kraft på mej
och arrangerat mitt blod och mina läppar
så att jag kunde se och tala igen
i hård blåst tog dom sej tid
att peka ut den avlägsna platsen
där mitt hjärta låg begravt
och efteråt
försökte jag komma ihåg vad som hänt
något hade angripit mej
en pojke full av spindelväv hade
strukit bort sitt ansikte
spader och hjärter dam
hade mötts i mina händer och fräst åt varandra
jag såg ingen himmel eller jord
allt låg samlat i ett timglas där sanden
och all tid rann ut
medan människor fortsatt att tvinga sej fram
för att släcka sina blickar i mej
i deras ögon satt en sjuk glimmande låga
som om de burit med sej arvet
från en forntida ödeläggande brand
där dom förlorat allt och lämnats kvar
besatta
uppslukade av rädsla och bittert hat

1 comment:

  1. DEN MENINGSLÖSA HETTAN

    det spelar ingen roll vem
    av oss som dog
    eller hur jag vält min kung
    du minns inte mej
    vi gungade längst där marken drömt om blod

    jag såg dej först när du
    skingrats ut ur bild
    du surrade blommor hårt
    runt mitt huvud
    som om mitt huvud var jord
    och inte kunde hålla blommor
    en längre tid

    den meningslösa hettan
    av allt det meningslösa
    jag slog upp ett valv över
    min kropp
    ett svalt vitt valv
    med rubinröda bitar av glas

    du gav mej något
    jag ljuger inte om sånt
    jag säjer även sorgen har armar
    som omfamnar dej
    du kan inte läkas
    i en värld du aldrig krossat

    ReplyDelete